Realitná kancelária – Nevyhnutnosť

 shutterstock_181672718V článku s názvom Rezignácia som písal, že uznávam rozhorčenie proti niektorým realitným kanceláriám. Podľa môjho názoru je však rozhodnutie o realitke tým najprospešnejším a najdôležitejším v celej realitnej transakcii.Rozhodnutie o výbere realitného makléra je v takom prípade najdôležitejším v realitnej transakcii s priamym dopadom na finálny výsledok – úspech kúpy, predaja.

Prvým najspoľahlivejším indikátorom budúcej kvality služby makléra sú jeho referencie. Ak ste sa poradili so svojim okolím a získali ste jeden či dva overené kontakty, máte pravdepodobne vyhraté. Osobná skúsenosť niekoho z vašich známych síce nie je sto percentnou zárukou, ale dôveryhodnejší zdroj už asi neexistuje. Ak náhodou nemáte to šťastie, skutočne dobrý realitný maklér buduje svoje meno a má za sebou zrealizované obchody a klientov, ktorých referencie a dokonca aj kontakty veľmi rád sám odprezentuje. Na stránke kancelárie, v sociálnych sieťach a podobne. Žijeme v globálnej dedine a naša reputácia je na internete veľmi ľahko overiteľná.

Druhým spoľahlivým indikátorom sú výsledky maklérovej práce. A nehovorím tu o oceneniach typu „maklér mesiaca“, pretože tieto o jeho kvalitách až tak veľmi nevypovedajú. Myslím tým drobné detaily ako napr. spôsob fotenia nehnuteľností a písania textov, jeho spôsob vystupovania a mailovej alebo telefonickej komunikácii. Sledujte inzeráty a stránky, ktoré vás zaujmú, zúčastnite sa obhliadok s vybranými maklérmi a overte si ich prácu v reálnom prostredí.

Tretím spôsobom, ako posúdiť parametre realitného makléra sú správne otázky a ešte správnejšie odpovede. Otázka „aká je výška vašej provízie“ vám síce môže v podobe argumentácie odhaliť čo-to o maklérových predajných schopnostiach, je ale pravdepodobné, že sa až tak veľa nedozviete. Čo by ste sa určite mali opýtať sú otázky, ktoré odhalia jeho skúsenosti, znalosti a spôsob práce. Ako dlho robíte túto prácu? Koľko podobných nehnuteľností/obchodných prípadov ste zrealizovali? Kedy ostatný krát a ako? Čo by ste navrhli v mojom prípade? Ako vidíte aktuálne trh, konkurenciu, klientov?
Nakoniec dôjde na to ľudské. Každý z nás podprahovo cíti, komu by vedel dôverovať. Ak vám čosi nesedí, hoci len kdesi pod povrchom, je to dôvod na opatrnosť. Obzvlášť na osobnom stretnutí je neverbálna komunikácia makléra pomerne ľahko čitateľná a v kombinácii s otázkami odhalí, či je tento človek autentický, úprimný a dôveryhodný.Ak si pozriete stránky najväčších realitných kancelárií v zahraničí, aj tie, napriek tomu, že fungujú na trhu, kde až tak veľmi nemusia obhajovať svoju existenciu, ponúkajú svoje služby zákazníkom nenútene. Dávajú právo rozhodnúť sa do rúk svojich potenciálnych klientov. Oni sa rozhodujú. Realitná kancelária im iba ochotne poskytne pomoc v prípade, že ju potrebujú : „Dovoľte aby vám jeden z našich skúsených maklérov pomohol.