Vyberte si radšej "menšieho" ale zodpovedného makléra

shutterstock_158445284Výber makléra pre predaj vašej nehnuteľnosti je jediné najdôležitejšie rozhodnutie, ktoré musíte urobiť aby ste dosiahli dobrý predaj. 

Aj keď najčastejším mylným kritériom pri výbere makléra býva výška jeho provízie či odhad predajnej ceny nehnuteľnosti je ešte jeden faktor, ktorý klienti vo vzťahu k výberu svojho makléra nesprávne chápu – veľkosť alebo marketingová sila makléra.

Často sa stáva, že predávajúci nehnuteľnosti zvolí makléra, ktorý sa javí, že má silnú marketingovú pozíciu. Túto svoju pozíciu maklér prezentuje buď množstvom nehnuteľností, ktoré má v ponuke (predávame najviac nehnuteľností) alebo rozsahom inzercie (inzerujeme na 10 stranách, 20 internetových portáloch a pod.). Aj pri tomto kritériu platí, že kvalita je dôležitejšia ako kvantita. 

Ako prvé je nutné vysvetliť omyl týkajúci sa množstva ponúk. Nie je fyzicky možné aby jeden maklér kvalitne obslúžil stovky ponúk. Ak má maklér skutočne urobiť pre ponuku všetko aby sa predala a má to urobiť dobre vyžaduje si to čas. S množstvom ponúk v jeho portfóliu klesá počet hodín, ktoré môže práci na každej z nich venovať. Jednoduchou skúškou správnosti je ak si počet pracovných hodín (povedzme, že je maklér neuveriteľne pracovitý a pracuje 60 hodín týždenne) vydelíte počtom jeho ponúk. Výsledné číslo Vám napovie, že je rozdiel koľko času môže vašej nehnuteľnosti venovať maklér, ktorý má 30 a ktorý má 200 ponúk. Veľké množstvo ponúk tiež znamená, že maklér viac hrá na štatistickú pravdepodobnosť úspechu (čím viac ponúk, tým väčšia šanca, že niečo predám) ako na istotu (čo vezmem do ponuky, to predám).Rozsah použitej reklamy tiež môže dať mylnú predstavu, že viac znamená vyššiu šancu na úspech. Viac realitných portálov, viac strán inzercie a pod. Aj keď síce na celkovom rozsahu reklamy záleží, oveľa dôležitejšie je napríklad umiestnenie, aktualizácia a prevedenie. V prípade tlačenej reklamy je preto dôležité aby inzerát vašej nehnuteľnosti nebol v záplave iných ponúk makléra, so zlou fotkou a nedokonalým textom, v prípade internetovej zasa aby bol váš inzerát dostatočne aktualizovaný a správne napísaný tak, že ho zachytí aj záujemca, ktorý rýchlo prehliada stovky inzerátov nehnuteľností.

Dobrý realitný maklér si viac dáva záležať na kvalite práce, ktorú robí na každej jednotlivej nehnuteľnosti. Kvalita prezentácie každej jeho nehnuteľnosti je pre neho dôležitejšia ako je celková prezentácia jeho ako makléra.