Čo mám očakávať od dobrého makléra? Mám si ho predstaviť ako tvrdého obchodníka čo spraví aj z vody víno?
No, akýkoľvek maklér sa mi bude prezentovať ako takýto majster sveta, tak by som utekal opačným smerom. Pretože je omyl, že by to boli nejakí kúzelníci, ktorí, tak ako si povedala, spravia z vody víno – to nedá žiaden. Myslím si, že by som mal hľadať niekoho, kto má na jednej strane veľmi uveriteľné ratio, teda vidím na ňom, že to, čo hovorí, dáva zmysel. Či už sa bavíme o tom, kto je, ako pracuje alebo ako by pracoval na tom mojom prípade. Aké otázky kladie. A potom záleží aj na tej druhej strane, na tej ľudskej. Možno nechceme mať vedľa seba tvrdého obchodníka keď riešime takú zásadnú vec ako je nehnuteľnosť. Asi budeme skôr gravitovať k človeku, ktorý by nám vedel byť aj osobne blízky.
A čo je hlavná črta tých dobrých maklérov?
Myslím si, že asi tá najhlavnejšia je, že to je človek, ktorý viac počúva a menej rozpráva o sebe. Je to človek, ktorý úprimne povie NIE. Úprimne povie, že sa klient mýli.
Čiže mi nepritaká na všetko.
Nepritakáva. A to NIE ide až do takej roviny, že je to človek, ktorý sa vie slušne poďakovať a odísť.
A kedy mi má zablikať červená kontrolka, že pozor, toto asi nie je úplný profesionál?
Myslím si, že všetci už sme vychovaní v tom marketingovom prostredí. Všade samý billboard… Cítime teda keď nám niekto niečo predáva. A keď nám to niekto predáva silno, vtedy by nám mala tá kontrolka zablikať. Pretože zvyčajne to je človek, ktorý má niečo naučené, aby presvedčil v tých prvých krokoch. S tým sa často stretávame. Je tu na trhu veľký počet maklérov, ktorí jediné základné vzdelanie, ktoré dostali je, že majú päť skriptov s vetičkami, ktoré fungujú a tie potom využívajú. A to je čosi, čomu by som sa naozaj vyhýbal.
A aký je rozdiel medzi maklérom, ktorý pracuje sám a ktorý prichádza z realitnej kancelárie?
No, to je ďalšia vec. U nás na Slovensku je to taký biznis, v ktorom každý maklér je sám o sebe firmou a značkou. Ale zároveň je dobré, ak tá jeho osobná značka je zastrešená ešte nejakou väčšou značkou v podobe kancelárie, ktorá mu dáva zázemie. Čiže, ja si osobne myslím, že nie je problém pracovať so sólo maklérom. Treba si však uvedomiť, že to je taký maličký obchodík, v ktorom všetko robí ten človek sám. A tým pádom, sú to vždy iba tie dve ruky, ktoré sa budú venovať mojej nehnuteľnosti.
A tých treba viac.
No, v dnešnej situácii ich už treba viac. Keď si vezmeme, že ako sa menia technológie, ako sa mení to v čom sa robí marketing danej nehnuteľnosti. Nikto z nás nemá 48 hodinový deň. Čiže to sám človek nedá.