News

Ako sa správať ako realitný maklér v období šírenia Corona vírusu.

Realitní makléri síce nie sú lekári, napriek tomu sú vysoko rizikovou a pomerne širokou skupinou, ktorá môže byť nositeľom vírusu, keďže sa každodenne stretáva s veľkým počtom ľudí z rôznych skupín. Čo znásobuje riziko je fakt, že makléri nie sú zamestnanci, ale podnikatelia, ktorých príjmy sú priamo závislé od množstva týchto stretnutí. Ak maklér nenáboruje a neobhliadkuje, nezarába. To vedie u mnohých z nich prirodzene k zľahčovaniu celkovej situácie a k podceňovaniu alebo ignorovaniu karanténnych opatrení. Nechápte ma zle. Je úplne jasné, že teraz nechceme zavesiť naše remeslo na klinec do leta. Toto neurobia ani banky ani obchody, proste nikto. Je však potrebné, aby sme podobne ako iné podniky a firmy stanovili čo najjasnejšie pravidlá, s ktorými budeme pristupovať k našim klientom v najbližšom období tak, aby sme zabezpečili zdravie nás a aj všetkých v našom okolí.

1. Čo hovoríme a postujeme na sociálnych sieťach.
Boj s Corona vírusom je aj informačná vojna. Je preto dôležité, aby sme boli hlasom rozvahy a rozumu, nie šíritelia hrôzostrašných alebo srdcervúcich príbehov. Nezdieľajme prosím všetko, čo nám pristane na stole. Ak, tak zdieľajme fakty. Buďme pokojní a pragmatickí. Hovorme o svojej práci a opatreniach, ktoré pri svojej práci robíme, ale nestrašme. Neprospieva to ani našej práci, ani našim klientom a ani celkovej situácii.

2. Základné pravidlá, ktoré majú fungovať aj mimo krízovej situácie, v akej sa nachádzame dnes.
Dodržiavajme spoločenský odstup, nepodávajme si ruky, umývajme si pravidelne ruky (antiseptický gel, keď voda a mydlo nie je po ruke), nechytajme si tvár, vyhýbajme sa miestam a situáciám s väčším počtom ľudí (všetci vieme o čo ide). Toto je ten čas zbaviť sa hlúpych zvykov (ide ma rozhodiť, keď po podaní ruky zistím, že človek s ktorým som sa stretol je vlastne chorý) a znovuobjavenia tých dobrých (pobyt v prírode, trošku súkromia pri knihe, life-work balance).

3. Ako sa správať v jednotlivých situáciách, s ktorými sa ako makléri stretávame ako k nim karanténne pristupovať.
a) Nábor je to bez čoho sa pochopiteľne nezaobídeme. Skôr však než viesť niekoľkohodinový rozhovor na byte majiteľa je vhodné urobiť maximum telefonicky a následne mailom. Získanie informácií o  nehnuteľnosti, poskytnutie informácií o našej službe, to všetko vieme urobiť aj s použitím dobre  pripravených marketingových materiálov a nástrojov od stola (alebo homeofficu). Samotné náborové stretnutie by už malo byť iba potvrdením si skutočného stavu na nehnuteľnosti prípadne momentom podpisu zmluvy s klientom. Samozrejme, rukou si nepotriasame.

b) Príprava nehnuteľnosti na predaj a podkladov na marketing sa môže udiať bez prítomnosti majiteľa. Pre staging a nakrúcanie 3D prehliadky alebo videa je prítomnosť majiteľa tak či tak prekážkou. Postačí ak nám nechá kľúče od nehnuteľnosti na potrebný čas. Pred začatím práce dôkladne vyvetráme. Pred aj po našej práci si nikdy nezabudneme vydezinfikovať ruky.

c) Obhliadky sú hneď druhým najrizikovejším bodom našej práce. Podobne, ako pri nábore, príprava znamená veľa. Dobre pripravený inzerát so správnymi a úplnými informáciami a s 3D prehliadkou sprostredkuje 85% potrebnej informácie. Pri telefonickom kontakte so záujemcom si overme, či má všetky potrebné informácie, či videl 3D prehliadku a či je naozaj relevantným záujemcom o kúpu. Požiadajme ho, aby sa obhliadky zúčastnil maximálne so spolurozhodujúcim partnerom, bez detí a rôznych spolucestujúcich. Ide aj o ich zdravie. Obhliadka je, samozrejme, bez prítomnosti majiteľa a obmedzíme ju aj časovo. Dodatočné informácie si dokážeme vymeniť aj následne telefonicky alebo mailom. Ruku si
nepodávame. Rúško na tvár je plus.

d) Prichádzame k momentu riešenia zmlúv a dokumentov. Túto časť zhrniem do jedného, keďže tu platia rovnaké pravidlá. Tak RZ ako aj ZoBKZ a KZ dokážeme vyrokovať a pripraviť bez osobného stretnutia telefonicky a mailom. Kladieme dôraz na to, aby sme mali čo najmenej zložitých podmienok na splnenie a nechávame si čo najdlhšie lehoty. Podklady na prípravu nemusíme preberať od klienta osobne, postačia nám scany prípadne fotky. Podpisy zmlúv nerealizujeme naraz ale individuálne. Podpis RZ a ZoBKZ realizujeme v kancelárii a nie na verejných miestach. Podpis KZ u notára po predošlom dohovore tak, aby prebehol čo najefektívnejšie a ideálne bez prítomnosti iných ľudí. Opäť dodržiavame odstup, nepodávame ruky a dezinfikujeme.

e) Nakoniec riešenie financovania a prevodu. Všetky zúčastnené strany upozorníme na to, aby boli trpezlivé čo sa týka priebehu riešenia transakcie. Snažíme sa minimalizovať tak počet osobných kontaktov ako aj počet ľudí pri kontakte. Dokumenty, ktoré je možné získať alebo podať elektronicky, neriešime osobne. Detailná znalosť procesu a čo najúplnejšie informovanie klientov je v tomto kľúčové. Vezmime to ako príležitosť pre vytunenie našich postupov pre digitálnu realitnú budúcnosť.

Na záver iba krátka poznámka. Boj s Corona vírusom bude hlavne o psychike. Teraz v tom, aby sme zachovali chladnú hlavu a zároveň ešte dnes prijali za fakt, že je na každom z nás, aby sa u nás vývoj šírenia ochorenia nezvrhol tak strašidelne ako v Taliansku. Potom to bude o týždňoch, v ktorých bude potrebné dôsledne dodržiavať disciplínu v karanténnych opatreniach a neprísť pritom o nervy pri pohľade na náš bankový účet alebo nenaplnené očakávania našich klientov. Pochopiteľne, dotkne sa to nielen našej práce, ale aj rodiny. Bude to jednoducho náročné. Ak však budeme brať našu rolu v tomto celom zodpovedne, všetko sa bez väčšej ujmy môže dostať naspäť do bežného stavu a ak tomu dovolíme, bude to zároveň veľmi dlho potrebné a prospešné spomalenie pre realitný trh, ako aj pre každého z nás realitných profesionálov.
Máme to v rukách :).

Ing. Martin Čapo
CEO realitnej kancelárie

About the author

Podobné články